کد مطلب:212680 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:40

جناب عبدالعظیم عقایدش را بر حضرت هادی عرضه می دارد
شیخ صدوق (ره)، و دیگران، نقل كرده اند كه عبدالعظیم رحمه الله، گفت: خدمت حضرت امام علی النقی (ع) وارد شدم، همین كه حضرت مرا دید، فرمود: مرحبا به توای ابوالقاسم! (انت ولینا حقا) تو دوست ما هستی حقا. گفتم: یا ابن رسول الله، می خواهم دین خود را در خدمت شما عرضه بدارم، چنانچه اعتقادات من مورد رضایت خداست، بر همان ثابت باشم تا مرگ مرا دریابد. فرمود: بگو. عرض كردم:

من معتقدم كه خداوند تبارك و تعالی یكی است و مانند او چیزی نیست، یك نوع اعتقادی كه ذات اقدسش را از دو حد ابطال و تشبیه خارج نماید. و اینكه نه جسم است، و



[ صفحه 149]



نه صورت [1] ، و نه عرض [2] ، و نه جوهر [3] ، بلكه او به وجود آورنده اجسام و تشكیل دهنده صورت ها و خالق اعراض و جواهر است و پرورش دهنده هر چیز و مالك و موجد او است.

و متعقدم بر اینكه حضرت محمد (ص) بنده و پیغمبر اوست. و خاتم پیامبران است، و تا روز قیامت پیغمبری بعد از او نیست؛ و شریعت او ختم كننده جمیع ادیان و شرایع است، و شریعتی، تا روز قیامت، بعد از آن نیست. و امام و جانشین و ولی امر بعد از او، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) است. پس از او امام حسن (ع)، و بعد از او، امام حسین (ع)، و بعد از او، علی بن الحسن بن الحسین زین العابدین (ع)، و پس از آن جناب، امام باقر (ع)، و پس از ایشان، حضرت صادق (ع)، و بعد از آن بزرگوار، حضرت موسی بن جعفر (ع)، و بعد از ایشان، حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، و بعد از آن جناب، حضرت محمد بن علی، جواد الائمه (ع)، و بعد از ایشان شما هستید.

آن گاه حضرت فرمود: بعد از من، فرزندم حسن بن علی (امام عسگری) است. سپس فرمود: چگونه است حال مردم بعد از فرزندم، در زمان جانشین او. عرض كردم: برای چه، یا ابن رسول الله؟ فرمود: زیرا و دیده نمی شود، و حرام است بردن نامش تا اینكه ظهور نماید، و دنیا را پر از عدل و داد كند، بعد از آن كه پر از ظلم و جور شده باشد.

گفتم: به امامت آنان هم اقرار می كنم؛ و معتقدم كه دوست شما، دوست خداست و دشمن شما، دشمن خداست و پیروی شما، پیروی خداست و مخالفت شما، مخالفت خداست. و نیز می گویم: معراج (سیر حضرت رسول در یك شب به آسمان ها)، و سؤال در قبر، و بهشت و جهنم و صراط (راهی كه مشرف بر جهنم است)، و میزان (وسیله سنجش اعمال مردم) حق است، و واقعیت دارد. و روز قیامت خواهد آمد، و هیچ شكی در آن نیست، و خداوند بر می انگیزاند هر كه در قبرهاست.

و اعتقاد دارم كه امور واجب و لازم، بعد از ولایت شما خاندان، نماز، روزه، زكات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منكر است.

در این موقع حضرت فرمود: ای ابوالقاسم! هذا و الله دین الله الذی ارتضاه لعباده



[ صفحه 150]



فاثبت علیه، ثبتك الله بالقول الثابت فی الحیوة الدنیا و الاخرة» - به خدا قسم، این است همان دینی كه خداوند خواسته است از برای بندگان خود، بر این اعتقاد ثابت باش، خداوند تو را، به گفتار استوار و محكم، در دنیا و آخرت باقی بدارد. [4] .


[1] شكل اشياء.

[2] چيزي كه در خارج اگر پيدا شود بايد به چيز ديگر بستگي پيدا كند و قيام ذاتي ندارد، مانند رنگ ها.

[3] به خلاف عرض، مانند اجسام.

[4] كمال الدين، ج 2، باب 37 ص 379 - كتاب التوحيد، صدوق، ص 42 - امالي صدوق، مجلس 54، ح 24، ص 278 - بحارالانوار، ج 36، ص 412 و ج 69، ص 1.